מחפשים השקעה מעניינת? – הכירו את התעשייה שצומחת כבר 40 שנה

מחפשים השקעה מעניינת? – הכירו את התעשייה שצומחת כבר 40 שנה

כרטיסי האשראי מלווים את הצרכנים בעולם המערבי כבר 40 שנה, ולהערכתנו, נראה שיש להם הרבה לאן לצמוח

מאת ערן כהן, מנהל השקעות חו”ל במור בית השקעות

30/10/2017

הם נמצאים בכל ארנק, לרוב יותר מאחד, ואנו משתמשים בהם מדי יום ביומו – בין אם באופן פיזי, בקופה בחנות, ובין אם באופן וירטואלי, כאשר אנו מקלידים את פרטיהם באינטרנט. אלו הם כרטיסי האשראי – שמלווים את הצרכנים בעולם המערבי כבר 40 שנה, מה שמעלה את השאלה האם התעשייה הוותיקה והגדולה הזו עדיין יכולה להתחדש, להשתנות ולצמוח?

שלושה גורמים עיקריים מעידים שלהערכתנו התשובה חיובית, וכולם קשורים בהתרחבות – לתחומים חדשים, לגילאים מגוונים ולשווקים חדשים ומתפתחים. ראשית, השימוש באשראי הולך וגובר גם בקרב צרכנים ותיקים – אם פעם השתמשנו בכרטיס רק כשקנינו בגדים או שילמנו על ארוחה במסעדה, כיום אנו משתמשים בו גם בענפי צרכנות נוספים, כמו למשל חנויות פירות וירקות, וגם בסכומים מגוונים יותר – גם על הקפה שאנו לוקחים בדרך לעבודה או על הקרטיב במכולת שהילדים מבקשים שנקנה להם.

שנית, כרטיסי האשראי חודרים גם לשכבות הגיל הצעירות – בני נוער וילדים. חברות האשראי כבר לא מחכות שהם יגדלו מספיק כדי לפתוח חשבון בנק משל עצמם, ומאפשרות להורים לרכוש כרטיסי אשראי נטענים (דביט קארד) ולתת אותם לילדים. כך, במקום שהילד יבקש מההורה 20 שקלים פה, 50 שקלים שם – ההורה יכול לקבוע מראש כמה הוא יכול להוציא, ואף לעקוב אחר ההוצאות.

וכמובן, כיום לא רק העולם המערבי משתמש באשראי. יותר ויותר מתושבי העולם המתפתח ומדינות העולם השלישי מצטרפים אל מגהצי הכרטיסים – בעידודן של הממשלות כמובן – ופותחים בפני חברות האשראי אפשרויות צמיחה חזקה בשווקים גיאוגרפיים חדשים והרבה פחות רוויים. על ההתרחבות הגלובלית מעידה, למשל, העובדה שאם פעם היה כרטיס אחד למשק בית, כיום יש ארבעה; וגם בישראל, היקף הרכישות בכרטיסי אשראי גדל ב-5% עד 10% לשנה.

הריכוזיות לטובת המשקיעים

נוסף על מגמות ההתרחבות הללו, מחזיקה תעשיית האשראי ביתרון נוסף – היותה תעשייה ריכוזית ביותר, בה פועלות שלוש חברות סליקה גדולות: הענקיות ויזה ומאסטרקארד, ולצידן פייפאל – השחקנית הצעירה והשונה. חברות הסליקה הן אלה המספקות לחברות האשראי את שירותי הסליקה (העברת הכספים בין הרוכש למוכר) בתמורה לחלק ברווחים (עמלה).

לא סתם הצרכן אינו משלם עמלה על השימוש בכרטיסי האשראי; למעשה, הוא מקבל את השירות הזה במתנה. מי שמשלם הם בתי העסק, המעוניינים לעבוד עם הגופים הגדולים ביותר. הדבר מקשה על שחקנים חדשים להיכנס לשוק, שכן כדי לעשות זאת, עליהם לבנות מנגנון סליקה גלובלי ולהחזיק מערכי אבטחה מתקדמים ויקרים – ואין חברות רבות המסוגלות לעשות זאת.

בהערת ביניים נציין כי ישנן שתי שחקניות משמעותיות פחות – אמריקן אקספרס ודיינרס, שגם משווקות שירותי אשראי, וגם סולקות את הפעילות של עצמן, אך אלה שוליות בתחום. המפתח להצלחה בשוק הוא התממשקות לשאר השחקנים בו ושיתוף פעולה איתם – וזו בדיוק האסטרטגיה של פייפאל, היחידה שנכנסה לשוק ב-20 השנים האחרונות.

כך למשל, מניית מאסטקארד, שהונפקה במחיר נמוך ב-2006 בגלל חשדנות של השוק כלפיה, עלתה מאז פי 30; ואילו מניית ויזה, שהונפקה ב-2008, עלתה בערך פי שבע. ב-2015 הצטרפה אליהן השחקנית החדשה בתחום – פייפאל, ייצור כלאיים בדמות חברת אינטרנט שיצאה אל העולם האמיתי ובחרה שלא להכריז על מלחמה עם שתי הענקיות אלא לעבוד איתן בהרמוניה, ועלתה מאז ההנפקה בקרוב ל-90%.

יחד עם זאת, כבכל השקעה, גם כאן ישנם סיכונים. הסיכון המהותי ביותר להערכתנו הוא תחרות חדשה שתערער את שלוש השחקניות המובילות. בשוק הסיני, למשל, שתי שחקניות האינטרנט הגדולות – 10cent ו- Alibaba – ניצלו את מאגר הלקוחות האדיר שלהן כדי לקדם את אפליקציית התשלומים האלקטרוניים שבבעלותן. גם ממשלת סין לא נתנה לוויזה ומאסטרקארד לצבור דומיננטיות. כך שלגבי סין, ההנחה היא שמאסטרקארד, ויזה ופייפאל לא יהיו דומיננטיות, אך די קשה לדמיין מצב כזה במקומות אחרים בעולם.

ישנם גם איומים אחרים: אפל, גוגל וסמסונג שהודיעו על כוונתן להשיק שירות תשלומים משל עצמן (וחלקן כבר ביצעו את ההשקה). אולם, מאחר שמדובר בחברות שכבר מחזיקות מידע רב מאוד על המשתמשים – לא בטוח שיהיה זה חכם להפקיד בידיהן גם מידע פיננסי רגיש כל כך, ורבים יודעים זאת. חברות כרטיסי האשראי, לכל הפחות, לא מוכרות למיטב ידיעתנו את המידע על הרכישות שלנו למפרסמים או בעלי עניין אחרים, מאחר שהן מרוויחות מספיק גם בלי הצורך לעשות כך.

בשורה התחתונה

חברות הסליקה נסחרות כיום במכפיל של כ-25 קדימה, ולהערכתנו, לא צפוי שינוי מהותי בזמן הקרוב. במקביל, קשה, עד בלתי אפשרי, לנחש מי מהשחקניות תניב ביצועים עודפים, אם בכלל. בבואנו להשקיע בענף כה ריכוזי, במקום להמר מי משלוש השחקניות הראשיות תניב תשואה גבוהה יותר, אנחנו מעדיפים תזת השקעות שונה, במסגרתה נעדיף להשקיע בשלוש השחקניות בענף במקביל, ולא לנסות לנחש מי מהן תתגלה כסוס המנצח.

הכותב הינו ערן כהן עובד בקבוצת מור בית השקעות בע”מ (להלן: “החברה”) המצהיר כי האמור בכתבה משקף נאמנה את דעתו האישית. מר ערן כהן  הינו בעל רישיון 5612 על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ”ה-1995.אין לראות בכתבה, בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות או תחליף לכזה. כתבה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור ועשוי להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי החברה ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע בכתבה לבין התוצאות בפועל. המידע המוצג בכתבה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בה, לכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להתעניין עבור עצמם בניירות ערך ו/או נכסים פיננסים הקשורים במישרין ו/או בעקיפין לחברה ו/או לניירות הערך ו/או לנכסים הנסקרים בכתבה, וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים עבור תיקי השקעות המנוהלים על ידי החברה, העוסקת בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות, ו/או בעבור ניהול השקעות של קרנות נאמנות בניהול מור ניהול קרנות נאמנות (2013) בע”מ. החברה אינה עוסקת בחיתום, הנפקת תעודות סל, או ניהול קופות גמל. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או למי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה.  אין באמור התחייבות להשקיע בקרן בהתאם למפורט בכתבה.החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בכתבה זאת. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות  דומות בעתיד.







WordPress Image Lightbox